woensdag 4 januari 2023

Van snor naar bromfiets

Vanwege de helmplicht voor snorvoertuigen overwegen bezitters van snorscooters hun tweewieler te laten herkeuren tot bromfiets. Dat kan bij RDW erkende bedrijven gebeuren. Tegenwoordig is het vaak een kwestie van een andere stukje elektronica (CDI) plaatsen, het kenteken en de verzekering wijzigen. Vroeger betrof het meer fysieke blokkades, zoals proppen in de in- en/of uitlaatpoorten en de uitlaat zelf. Ik herinner me nog dat we bij een nieuwe tweewieler de cilinder hebben vervangen om van een snor naar brom over te gaan.
Het rare van de helmplicht is, dat ik op mijn e-fiets geen helm hoef te dragen. Terwijl die fiets net zo snel kan als een snorscooter. Plicht of niet, het blijft een eigen keus. Misschien ga ik toch maar ook op de fiets een stukje bescherming op mijn grijze hoofd doen. Al was het maar zo'n fietshelm. Als ik val kom ik in 9 van de 10 gevallen op mijn kokosnoot (toepasselijk, want ik ben bruin) terecht. Vorige week ben ik ook gevallen. Van de trap en zonder helm. Ik heb toen niet mijn hoofd gestoten. Hoera! Zelfs voor een DHZ'er is het nodig een helm te dragen.
Het nadeel van een herkeuring tot bromfiets is wel dat men niet meer op alle fietspaden rijden mag. Dus wordt het ook tussen het grotere en snellere verkeer rijden. Met dito risico's van dien. Als je een helm kiest, ga dan voor de juiste. Wie geregeld veel alcohol drinkt, kan bij een kater beter geen integraalhelm op het hoofd zetten. Of nog beter : geen voertuig besturen.