vrijdag 8 oktober 2021

Warmtebedrijf Rotterdam

Toen wij een winkel wilden beginnen, hebben we eerst een soort haalbaarheidsonderzoek gedaan. We wilden vooraf een indicatie krijgen of zo'n tweewielerzaak wel levensvatbaar zou zijn. Niet voor even, maar voor onbepaalde tijd. We hebben daarvoor eerst onze doelgroep vastgesteld en hen vragen gesteld. Zo'n onderzoek heb ik steevast uitgevoerd, om de haalbaarheid van een project vast te stellen. In mijn vakgebied heette dat de Definitiestudie.
Ik moest daar even aan terugdenken, toen ik het verhaal van het Warmtebedrijf Rotterdam las. Daar is men onlangs erachter gekomen, dat niet alle woningen op de warmtevoorziening (restwarmte uit de havens) aangesloten kunnen worden. Dat is dus meer dan 6 jaar later! Wat een amateurs zeg. Het gevolg is dat de hele boel failliet dreigt te gaan. Het gaat daarbij om zo'n half miljard euro! Weer zo'n populair opgeblazen groenproject. Maar ja, ik ken geen overheidsproject, dat fatsoenlijk verlopen is. Zelfs die van het coronavirus niet. Nederland ligt nu op z'n gat. Met dank aan de besluiten van dit kabinet met derderangs bestuurders. Dag belastinggelden.