maandag 18 oktober 2021

Eén pakje koek

Als ik de rodekool en de twee saucijzen wil afrekenen, ligt de loopband nog vol met producten. De klant is foetsie. Geen probleem, want de klant die geholpen wordt is nog even bezig. Terwijl ik daar geduldig sta te wachten, komt een vrouw wat gehaast met een paar artikelen in de hand  aanlopen. Ze verontschuldigt zich en zegt dat de boodschappen op de band van haar zijn. "Dus ik dring niet voor hoor", meent ze mij geruststellend te moeten toeroepen. Ik zeg dat het geen enkel probleem is, want ik heb bijna alle tijd. Nadat ze mij bedankt heeft voor mij geduld, voeg ik toch nog wat toe : "Het maakt niet uit bij welke kassa ik sta, er is altijd weer sprake van vertraging." Ze vraagt nieuwsgierig : "Ook bij deze?" Toen ik haar vraag bevestigend beantwoord had zei ze nog, dat ik blijkbaar een speciaal aura heb. Ik heb maar niet gevraagd wat voor een aura dat is. Misschien de-file-bij-een-kassa aura? Even later, terwijl haar boodschappen gescand worden, vindt een bepaalde verrekening niet plaats. Ze heeft een aanbieding, twee pakjes koek voor €5,=, die niet door de kassa verwerkt wordt. Terwijl de medewerker nog een paar pogingen waagt, kijkt de vrouw naar mij en vraagt : "Kunt u zoiets ook opheffen?" Ze is duidelijk fysiek ingesteld, want ze legt telkens haar hand op mijn arm als ze iets tegen mij zegt. Ik moet haar teleurstellen. Nogmaals zeg ik dat ik alle tijd heb. De medewerker vraagt om advies bij een collega naast hem. Maar ook hij weet de oplossing niet. Mevrouw wordt zowaar wat zenuwachtig en wil van de aanbieding af . "Reken er maar één af. Dan kan die meneer ook geholpen worden", zegt ze terwijl ze met haar hoofd naar mij knikt. Hoewel ik nogmaals zeg dat ik alle tijd heb, blijft ze bij het ene pakje koek.