dinsdag 19 oktober 2021

Zoethoudertje

De slachtoffers van de Toeslagenaffaire en de aardbevingen in Groningen (vanwege de gaswinning), mogen met de informateurs praten. Doel is de politiek veranderd te krijgen. Haha! Wat een lachertje. Iedereen weet wat er aan de politiek schort, behalve de politici zelf? Zo'n uitnodiging is weer een zoethoudertje en wellicht een begin van weer zoveel gesprekken. Dan hoeft het vergoeden niet zo'n haast te hebben. Het doel van de gesprekken vind ik opportuun. Welke politicus / ambtenaar doet nou aan zelfreflectie of heeft last van zijn geweten? Ik ken er maar een : Omtzigt. En dat is dus de bekende uitzondering op de regel : politici zijn onbetrouwbaar.
Het is net zoals bij de gesprekken met koning Willem A : men selecteert wat mensen die nauwelijks hun mond durven open te doen. Ik bedoel : WA is toch zeker ook niet over zijn bureau getrokken om hem even flink de waarheid te zeggen? In zijn naam werden dwangbevelen verstuurd naar de slachtoffers. WA was niet zo netjes om hen wat van zijn miljoenen als voorschot te geven. Als vergoeding voor het aangedane leed en wellicht een tegemoetkoming in de geleden schade.
Oké, ik opper maar wat. Ik weet best wel dat geld geven in WA's geval lastig is. Maar hij zou er wel een statement mee kunnen maken. Dan heeft het kabinet een schuld bij de koning. Zeker weten dat die schuld binnen een paar dagen ingelost zal zijn. Zonder een minuut overwerk van de ambtenaren. Ergo : stop met dat geouwehoer en betaal!