donderdag 28 oktober 2021

De buitenkant

Peren, ze zagen er nog mooi uit en voelden stevig aan. Maar toen ik ze opensneed, bleken ze van binnen rot te zijn. Een tijdje geleden was dat ook het geval met sinaasappelen. Die waren gewoon zwart van binnen. Gevolg van de opslag.
Met het fruit is het net als met sommige mensen. Van buiten lijkt het heel wat, maar de binnenkant is minder. Plakt men op veel fruit een stickertje om de kwaliteit aan te geven, de mensen met het nare innerlijk doen dat door lid te zijn van een groep die de buitenkant moet benadrukken. Dus vind ik bij christelijke groeperingen ware duivels. Of bij democratische groepen dictators en bij sociale clubs graaiende mensen. Een lidmaatschap zegt mij dus weinig. Het is net als met de Bovag : veel beloven, maar weinig geven. Doet een naar mens in vreugde leven. Zelfs een man als Pieter Omtzigt. Hij maakt erg relevante opmerkingen, spuit terechte kritiek, maar als ik zijn stemgedrag zie, dan denk ik : "Ach, laat maar." Dan is hij gewoon een typische CDA man.