woensdag 13 oktober 2021

"Hier komen jij!"

Vanwege mijn blijvende interesse in de stad Amsterdam, volg ik de hoofdstad een beetje in de alledaagse dingen. Zo werd ik geattendeerd op een videootje, dat opgenomen is op de Nieuwedijk. Daar werd een winkeldief opgepakt. Toen ik het aantal gezagsdragers zag, schudde ik weemoedig mijn grijze hoofd. Ik herinner me nog hoe in mijn geboortedorp er slechts 1 veldwachter politieagent rondreed. Op een zwarte herenfiets. Als iemand iets had uitgevreten of op heterdaad betrapt werd stopte hij en riep dan, terwijl hij met zijn vinger de bijbehorende beweging maakte, : "Hier komen jij!" Die agent had gezag en wij ontzag en respect. Als het verkeerd uitpakte, moest je naar het bureau aan de Acacialaan lopen (het pand met de buitenlamp met de tekst Politie erop) om aldaar het een en ander te horen te krijgen. En dat deed je dan maar.
Tegenwoordig roept de agent er eerst zoveel als mogelijk collega's en een arrestantenwagen bij. Anders lukt het hem niet een winkeldief op te pakken.