dinsdag 26 oktober 2021

Roestende bevestiging

Toen ik laatst even op het dak van de bus moest zijn, zag ik hier en daar bruine vlekken. Precies op de plaatsen, waar ik de geïsoleerde trespa plaat op het dak extra vastgezet heb. De plaat is met zes slotbouten bevestigd. Die bouten zaten er al vanwege (verwijderde) zonnepanelen. Ik heb die bevestigingspunten duurzaam gebruikt door de trespa plaat erop vast te zetten.
Toch heb ik ook nog een paar extra schroeven geplaatst. Je weet maar nooit.
Die schroeven zijn gaan roesten. Het leek wel Opsporing Verzocht : allemaal bruine koppen! Gisteren heb ik nieuwe exemplaren gekocht, maar dan in rvs uitvoering. Van de eerste werd gezegd dat ze ook voor buitenwerk geschikt zijn. Maar dus niet voor buitenwerk dat nat
wordt.
Vandaag heb ik een aantal van die oude schroeven dus vervangen. Ik heb voor de zekerheid een maatje groter gekocht. Dan weet ik zeker dat ze goed vast komen te zitten in de bestaande gaten. De oude kreeg ik er keurig uit. Met de hand, want ik was bang dat ze met de schroefmachine misschien de kop zouden verliezen. De oude zijn zelfborende schroeven. Met beleid heb ik ze dus weten te verwijderen. In het gat heb ik wat roestomvormer gespoten en vervolgens heb ik wat kit op de ring aangebracht. Daarna heb ik de nieuwe schroef erin gedraaid. Met de schroefmachine. De schroeven bevinden zich op het hogere gedeelte van het dak. In principe kan er geen water inkomen.
Wat het rvs betreft : als ik bij de auto de motorkap opendeed, baalde ik telkens als ik dan roestige bouten en/of moeren zag. Die stonden zo lelijk op de nog frisse lak. Dus die gingen er ook uit om plaats te maken voor rvs exemplaren. Net zoals die roestige spijkers of schroeven in hard hout. Vind ik ook erg triest. Oké, ik ben wat dat betreft een rare kwast, maar dat interesseert mij geen moer of bout of schroef. 😄
Het lukte me om net voor een regenbui de schroeven te vervangen. Ik ben weer tevreden.