Als ik de vele advertenties mag geloven, waarin aanbieders van gebruikte e-bikes op eerlijke wijze vertellen over hun fiets, dan is het met name met de accu's nogal slecht gesteld. De batterijen gaan geleidelijk steeds minder goed presteren. Ze raken steeds sneller leeg en moeten daarom vaker geladen worden. In het algemeen is zo'n nieuwe accu na 4 jaar afgeschreven. Nogmaals, ik baseer me op de informatie uit advertenties waarin gebruikte e-bikes worden aangeboden. Ik heb vanwege mijn interesse ook veel reviews gelezen. Zo is er een fiets van een bepaald merk en model die bij het wegrijden erg schokkerig reageert.
De actieradius bij volle accu geeft een indicatie omtrent het bouwjaar. Op een volle accu slechts 30 km kunnen fietsen is wel van heel lang geleden. Tenzij de fiets jonger en de accu bijna op is. Want bouwjaar / jaar van aankoop wordt vaak niet vermeld.
Voor een goede tweedehands fiets moet je wel erg veel geluk hebben. Zo las ik bij toeval een opmerking van een meneer die de e-bike van zijn pas overleden vrouw (feit) te koop aanbood. Ze had er na aankoop slechts 430 km op gereden. Dat zou een goede fiets kunnen zijn.
E-bikes die zonder laders en/of kapot of ontbrekend slot worden aangeboden vind ik verdacht. Ik heb bij die advertenties geen 'gewone' naam van de verkoper ontdekt. Die aanbieders gebruiken namen als fikkie231, Ebiker enz. Hun fietsen zullen vast op parkeerplaatsen geshowd worden. Bij voorkeur tegen de avond.