dinsdag 8 september 2020

Een tafeltje maken

Als we zo gezellig op onze luxe draaibare stoelen in de camper zitten, dan missen we nog een tafeltje. Eentje die voor de stoelen tussen ons instaat, waarop we onze drankjes en snacks kwijt kunnen als we naar een videootje kijken. Ik ben er al een tijdje over aan het prakkezeren. Maar gisteren, in de stoel van de mondhygiëniste, kreeg ik plots een leuke oplossing in gedachte. Ik was weliswaar enthousiast over mijn eigen creativiteit, maar ik kwam niet overeind met de kreet "Eureka!" Ik hield rekening met mijn gebit.
In het schuurtje hebben we nog een metalen tentstok liggen van een voortent of luifel. Je weet wel, zo eentje die je na het uitschuiven vast kunt klemmen met een vleugelbout. Die tentstok heb ik al basis gebruikt voor de constructie. Ik heb beide stokken (binnen en buitenstok) na wat meetwerk in de bus ingekort. Uiteraard wat langer dan gemeten, voor het geval dat ik toch weer wat vergeten ben. De cabinevloer in de bus is ongeveer 10 cm hoger. Tegen de verticale rand ga ik een houder / beugel monteren waarin ik de ingekorte tentstok /  tafelpoot kan steken. Ik heb dan een in het rond draaibare poot. Zo'n tentstok heeft ook een uiteinde, waar een ander deel overheen geschoven en geklemd kan worden. Dat deel gebruik ik om het tafelblad te bevestigen, zodat ik het blad in de poot kan doen. Ik mag de poot niet in het midden van het tafelblad plaatsen. Als we uit onze stoel willen moet het blad weggedraaid kunnen worden; om ruimte te maken.
Het tafelblad heb ik al. Het ligt standaard in de bus. Het is een los blad, dat we over een opklapbaar krukje kunnen plaatsen. Het krukje is dan een tafeltje. Ik moet wel iets bedenken om die functie te behouden en het blad ook voor het nieuwe tafeltje kunnen gebruiken. Het wordt allemaal wel wat spannend, want ik kan het relatief dunne materiaal niet lassen. Tenzij ik het laat doen. Vanmorgen heb ik het concept wat uitgewerkt (foto). Ik heb daarvoor enkel materiaal gebruikt, dat we nog in het schuurtje hebben liggen. Voor de bevestiging aan het blad hoop ik alleen een rechthoekig plaatje hout (18 -  22 mm) aan de onderkant te hoeven lijmen. Ik denk dat het tafeltje enkel tijd en energie zal gaan kosten. De beurs kan in dit geval gesloten blijven. De verwachte huurverhoging moet immers ook betaald worden.