maandag 28 september 2020

Alleen maar negers?

Of het juist is weet ik niet, maar het is mij opgevallen dat reclames steeds 'zwarter' worden. De periode van 'een neger omdat het moet' is dus niet voorbij. Ik vraag me alleen af, waarom er zo nadrukkelijk relatief veel mensen met een negroïde achtergrond in beeld moeten komen. Waarom komen er nauwelijks mensen van Turkse, Marokkaanse, Chinese en/of Indische / Indonesische  komaf in beeld? Volgens de cijfers van het CBS (afbeelding) zijn die groepen ook goed en zelfs meer vertegenwoordigd. Is dat omdat zij niet zo lopen te zeuren over hun brown lives en, in mijn beleving, een andere aard hebben? Als ik de reclames mag geloven bestaat Nederland voor 2/3 uit mensen met een negroïde achtergrond. De rest is blank. Dat is dus niet in lijn met de zogenaamde maatschappelijke afspiegeling. En dan heb ik maar niet over de afwezigheid van ouderen.