dinsdag 29 september 2020

De digitenne antenne

Zoals gezegd gebruik ik de bijgeleverde binnen antenne van de digitenneset. Vanwege een hopelijk betere ontvangst, ga ik hem buiten gebruiken. Op het dak van de bus, waar ik hem via een luikje gemakkelijk kan plaatsen. Om hem tegen het weer te beschermen doe ik er simpel een plastic zakje overheen, voordat ik hem op het dak plaats. De plastic poot is niet alleen simpel, maar ook zwak van constructie. Typisch voor gebruik in huis. Dus heb ik er een steviger exemplaar gemaakt met behulp van polyester. Ik heb dat spul in de holle ruimtes van de beide pootjes gedaan. De hele poot is met een polyester laag op een metalen plaatje 'gelijmd'. Onder dat plaatje heb ik twee sterke magneten ook met polyester 'gelijmd'.
Dus nu heb ik een stevige, magnetische poot. 
Op het dak van de bus ligt een trespa plaat. Daarop heb ik een vierkant metalen plaatje gelijmd met speciale kit. Natuurlijk heb ik de plaat ter plekke eerst goed schoon en drooggemaakt. Het plaatje heb ik van een coating voorzien tegen roestvorming. Dankzij de magnetische poot kan ik de antenne eenvoudig vastzetten, alle kanten op richten en weer verwijderen. Ik ga de poot nog wat schuren en dan zoe-wart spuiten. Hij komt weliswaar op het dak te staan, maar het oog wil ook wat. Ik hoop het geheel morgen te gaan testen.