dinsdag 17 december 2019

Paus en kindermisbruik

Heet van de naald : De paus heeft de geheimhouding rond kindermisbruik binnen de kerk opgeheven. Op zich goed nieuws, al duurde het wel héééél erg lang. De zeer lange tijdsduur maakt mij wantrouwig. Had de paus zoveel tijd nodig om zijn eigen sporen of die van zijn medewerkers te wissen, zijn straatje schoon te vegen? Ja, zo ga ik dan denken, want zo'n besluit lijkt me zo genomen. Eh, genomen. Hè, weer een woord dat niet zo goed past. Laat maar.
A die jaren heeft de paus zich op zeer bedenkelijke wijze opgesteld. Hij steunde de smerige daders! Sommigen werden weggepromoveerd naar Rome. Gelukkig is de paus nu van zijn geloof afgestapt. Ik herinner me niet van vroeger dat er verhalen de ronde deden over kindermisbruik. Ik heb zelf nooit bij de dominee op schoot gezeten. Ook niet zijn hand gekust of  staande voor hem mijn mond wagenwijd geopend. Ik heb wel bij Sinterklaas op schoot gezeten, maar die had zijn handen nodig om dat dikke boek met mijn verkeerde geboorteland vast te houden. Daar ben ik alsnog blij om. Trouwens Sint droeg witte handschoenen en daarop kan je alles zien. Toen waste de Omo wel wit, maar niet zo wit als nu.