zaterdag 14 december 2019

Ongelijke behandeling

Ongelijke behandeling leidt tot ongewenst gedrag. Direct of op termijn. Zelfs na jaren kunnen nare gevoelens opeens weer komen opborrelen, is mijn ervaring. Als ervaringsdeskundige heb ik me voorgenomen als ouder niet aan ongelijke behandeling te zullen gaan doen. De gevolgen ervan ken ik maar al te goed. Ik vind zelf dat ik in mijn voornemen aardig geslaagd ben. Ik weet ook van mezelf dat ik soms ook weer dat nare gevoel van toen voel opborrelen. Dat is wanneer ik deelgenoot gemaakt wordt van ongelijke behandeling.
Van dichtbij heb ik ook de reacties van degene die 'minder' werden behandeld meegemaakt. Die waren soms tot bij het agressieve af. Die reacties gaven aan hoe intens pijnlijk de ongelijke behandeling werd ervaren. Zoals kinderen eigen is, werd er ook mis- of gebruik van de ongelijke situatie gemaakt. Ze hadden immers een beschermde status. Als kinderen onder elkaar werd de ongelijkheid stiekem uitgevochten. In de vorm van wraakacties en/of pesterijen. Dat gebeurde als ouders niet in de buurt waren. Dat gedrag (deed ik ook aan mee) heb ik later beter begrepen, toen ik me realiseerde dat niet de kinderen maar de ouders de oorzaak waren. Kinderen zijn nu eenmaal kinderen.
Soms ervaar ik dat nare gevoel nog. Dat is wanneer volwassen mensen op soortgelijke (=verwende) manier reageren. Dan denk ik : "Och, daar gaan we weer." Soms zie ik nog ongelijke behandeling van kinderen plaatsvinden. Ik herken direct het gedrag van de betrokken kinderen. Zowel van de verwenden als de achtergestelden.
We hebben buurtbewoners gekend, waarvan de kinderen steevast om hun moeder riepen als hun pappa hen tot de orde riep. Ik heb ze ook geregeld tegen hem horen zeggen : "Dat ga ik tegen mamma zeggen!" Tja, dat krijg je wanneer ouders niet op een en dezelfde lijn zitten. Die kinderen schopten en sloegen trouwens wel hun ouders. Kinderen geven precies aan wie van de ouders hun voorkeur heeft. Dat is degene bij wie ze een extra beschermde status hebben. Als een kind iets verboden wordt, richt het zich altijd naar die ouder die het een hand boven het hoofd houdt. Troost gegarandeerd. Bij voorkeur met wat gehuil erbij om de betreffende ouder te manipuleren. In de hoop dat die ouder de partner even de les zal lezen.