zondag 29 december 2019

Conceptueel denken

Denken in concepten. Concepten herkennen en elders, in een geheel andere omgeving, inzetten. Soms vroegen opdrachtgevers zich af waarom ik bepaalde bezoekjes aflegde. Wat heeft een bierinstallatie te maken met kopieerapparaten? Of een bibliotheek met een winkel of een wagenpark? Ik ging op zoek naar soortgelijke concepten en hoe men die gebruikte en beheerde. Zoals het scannen van artikelen via een chip. Het uitlezen en gebruiken van informatie. Een klant heeft een aantal kopieerapparaten staan. In voorkomende gevallen worden daar vragen over gesteld : Waar woont de klant (en nog veel meer info!), waar staan die apparaten, wat voor soort apparaten zijn het, hoe staat het met het onderhoud enz.? Hetzelfde geldt voor tapinstallaties, computers en hun randapparatuur en hun fysieke en logische verbindingen. Ook voor alle onderdelen, die samen een motorblok of een complete auto vormen.
In een 'andere wereld' op zoek gaan naar concepten vond ik erg interessant. Ook al werden soms wenkbrauwen gefronst. Maar als ik mijn bevindingen presenteerde, gingen de meeste ogen open. De meeste, want tot conceptueel denken is niet iedereen in staat. Bij en blijft enkel 'die andere wereld' hangen.
Ook sinds mijn pensioen blijf ik conceptueel denken. Een stukje beroepsdeformatie? Nee hoor, ik was wat dat betreft als kind al zo. Ik gebruikte als kind al materialen op een manier waarvoor ze in principe niet bedoeld waren. Zeg maar : oneigenlijk gebruik. Voortgekomen uit geldgebrek. Ik maakte zelf mijn speelgoed.