donderdag 19 december 2019

Opdringerige gelovigen

Een visser vertelt...
Ik zeg het maar gelijk : ik vind ze erg vervelend. Hun manier van praten geeft aan, dat ik op voorhand verkeerd bezig ben. Ik moet zijn zoals zij. Iets anders is er niet. Die houding komt me trouwens heel bekend voor. Zo praten klimaatgelovigen tegenwoordig ook. Van mij mogen ze geloven hoor, zelfs in onzin. Maar val mij er niet mee lastig. Sluit je liever aan bij de mensen die ook zo denken. Zeg maar niet  : "Ja maar in de Bijbel staat dat ik het woord van God moet verkondigen!" Er staat zoveel in de Bijbel en ook net zoveel niet. Wat de bedenkers niet beviel is weggelaten.
Volgens bepaalde gelovigen is het zaak om de Bijbel woord voor woord klakkeloos over te nemen in je dagelijks leven. Om die reden worden kinderen van bepaalde gelovigen geregeld geslagen (wie zijn kind liefheeft...), vrouwen onderdrukt en doen mannen aan veelwijverij.
Je denkt toch niet dat een mensvriendelijke, hulpvaardige homo niet en een schijnheilige, egoïstische kerkganger wel in de hemel komt? Ik ben in de Bijbel ook geen passages tegengekomen waarin onze Lieve Heer toehoorders op dezelfde manier toespreekt als de gemiddelde Jehova of andere opdringerige gelovige. Oké, zo'n sandaal tussen de deur is wat pijnlijker dan een schoen. Maar dan nog. Zelfs het wie niet voor Mij is is tegen Mij geloof ik niet, omdat het niet waar is. Dat heeft Jezus zelf vaak genoeg bewezen.