woensdag 11 december 2019

Nowhere man

Als ik een nummer hoor van The Beatles, zie ik altijd mijn broer Joop in zijn kleine kamer tegenover de badkamer staan. Daar, in dat kamertje, had hij een enorme zwart-wit wallpaper van de Fab4 rechts aan de muur hangen. Hij was er apetrots op. Het viertal was gekleed in de bekende outfit (ruitmotief) met de kraagloze jasjes / colberts. Maar zoals bij veel nummers hebben ook bepaalde liedjes van The Beatles gedurende eht verstrijken van de jaren voor mij een andere betekenis gekregen. Nowhere man herinnert me aan de tijd dat ik zelf een Nowhere man was. 'A real nowhere man, sitting in his nowhere land, making plans for nobody.' Ik ben in die periode vaak opgestaan met het plan iets in de garage te gaan doen. Maar eenmaal buiten was het weer helemaal niets. Ik was plots mijn doel kwijt. Dan ging ik maar weer naar binnen om op de bank te gaan hangen. Wachtend op een volgende ingeving, waarvan ik hoopte dat ie niet zou komen. Nowhere man, na dit nummer moet ik even luisteren naar Here comes the sun. Dan is het met mij weer goed.