woensdag 18 december 2019

Ik moet me het anders herinneren

uit 1963
Ik weet het, tegenwoordig is het niet de bedoeling er een eigen mening op na te houden. Iedereen moet dezelfde kant op. Er zijn mensen die zelfs zo ver gaan, dat ze vinden dat ik mijn herinneringen over mijn jeugd moet bijstellen. Haha! Ja, want de officiële berichtgeving over het neerstorten van een straaljager vertelt een ander verhaal. Oké, dus ik heb jarenlang die nachtmerries om niets gehad? Ik heb dus gelogen toen ik dat opstel schreef over dat incident? Hebben die anderen, die hetzelfde gezien / gehoord hebben als ik ook allemaal gelogen? Nee toch zeker? De mensen die zich zo drammerig opstellen zijn zelf aanzienlijk jonger dan ik en hebben de gebeurtenissen niet eens zelf ervaren. Ik was er toen als kind getuige van. En ik dus niet alleen. Ook vanuit de Koningstraat en Hoogmadeseweg werd toen verteld dat ze het vliegtuig hadden horen overkomen. Uit het westen dus, Maar ja, er staat op papier dat.... Het lijkt wel het huidige klimaatbeleid.
In dat jaar (1955) logeerden een nicht en haar man bij ons. Hij werkte bij de luchtmacht op...... Ypenburg. Net zoals een paar jaar later mijn zwager dat zou doen. Mijn pa had ook kennissen bij de MLD. Tja, en dan hoor je weleens wat. Ook al was dat niet altijd de bedoeling.
Met name mijn broer Joop en ik waren als kinderen al erg geïnteresseerd in het militaire en het Koude Oorlog gedoe. We kenden allerlei oorlogstuig bij naam en toenaam. Niet alleen van de Marine waar onze pa werkte. Ook van de land- en luchtmacht. Dankzij die MLD'ers lazen we ook bladen daarover. Met daarin o.a. de Friend or Foe vragen over jachtvliegtuigen van het Westen en het Warschau Pact. Maar ook de toestellen van de burgerluchtvaart hadden onze aandacht. O.a. door boekjes van de Alkenreeks. Tja, als je zo tussen het legertuig opgroeit dan weet je best wanneer een vliegtuig neerstort of gewoon laag over vliegt. Boven de polder aan de kant van Zoeterwoude werd wel vaker gestunt. Maar misschien was dat toen stiekem of geheim. Ypenburg werd gebruikt om jachtvliegtuigen te testen en gereed te maken voor gebruik. Ook daar heerste een sfeer van mondje dicht als er zich een incident voordeed of klachten kwamen. Dat is Defensie tot op de dag van vandaag al decennia eigen : verzwijgen en/of verdraaien.
Niet alleen dankzij al die connecties en interesse, maar helaas ook uit eigen ervaring weet ik hoe Defensie omgaat met incidenten. Men probeert veel zaken onder het tapijt te vegen en hanteert vaak standaard verhalen als basis. Alles bedoeld om Defensie zelf een clean sheet te kunnen laten behouden. Vreemd dat er mensen zijn die toch afgaan op dergelijke rapportages. Ze zouden beter moeten weten.