vrijdag 11 oktober 2019

Wat een geluid!

Dit keer was ik niet alleen in de loods. Daar was een bekende van ons aan zijn auto aan het sleutelen. Toen hij tussentijds even zijn dochtertje naar ballet moest brengen, startte hij zijn Amerikaanse pick up truck. Wow! Wat een geluid! Ik kwam direct weer op dat mooie tropische eiland Curaçao terecht. Daar hoorde ik voor het eerst de geluiden van de Amerikaanse 6 en 8 cilinder motoren. Ze aren gemonteerd in die grote Amerikaanse sleeën, zoals wij ze noemden. De Buick, Ford, Studebaker, Chevrolet, Cadillac enz. die daar over het eiland reden. Ze werden ook gebruikt als taxi en/of busje. Vaak waren ze ook nog uitbundig opgetuigd met glimmende, chromen accessoires. Ik word er ook aan herinnerd, wanneer ik beelden zie van de straten van Havanna (Cuba).
Toen ik pas op Curaçao woonde en ik in de 6e klas terechtkwam, werd ik soms opgehaald door een klasgenoot. Hij reed in een mooie groene Chevrolet. Samen reden we naar school met het geluid van de 6 cilinder als begeleidende muziek. Zo'n 300 meter verderop bevond zich de school.....