Vanmorgen werd ik aangesproken door een buurtbewoonster. Ze vroeg mij naar het onderhoud van haar elektrische fiets. Op een klein display aan het stuur, was een afbeelding van een stelsleuteltje verschenen. Omdat ze veel km's maakt vroeg ze zich af of de fiets weer voor een servicebeurt moest. Nu weet ik dat men een commerciële draai gegeven heeft aan een eens nuttige lampje of figuurtje. Het gaat niet zozeer om de service, maar om geld (in dit geval € 100) te vangen na een rondje om de tweewieler te hebben gelopen. Ik gaf haar de tip eens in de garantiebepalingen te kijken. Als daar een verband gelegd wordt tussen het onderhoud of aantal km's en garantie, dan moet je daar rekening mee houden. Al weet men niet sinds wanneer het lampje is gaan branden. Dus men kan er wat flexibel mee omgaan. Als er geen verband is m.b.t. het aantal km's, dan zou ik het aantal gereden km's oprekken.
Die ervaringen hebben we opgedaan met zowel auto's, bronfietsen als scooters. Er is vaak sprake van onnodig onderhoud en vooral geldklopperij. Later kwam ze nog even terug met een vraag over de remmen van de fiets. Of ik even wilde komen kijken. Ze maakte zich zorgen, omdat een remblokje tegen de velg bleef plakken. Het bleek te gaan om een remsysteem met olie. Dus geen kabels. Ik legde haar de werking ervan uit en gaf een slinger aan het wiel. Het blokje werd toen van de velg terug gedrukt. Het was erg leuk om iemand dankbaar en heel enthousiast te horen reageren met : "Wat een opluchting en weer wat geleerd!" Daar doen we het voor.