zaterdag 26 oktober 2019

Niet thuis

Als hij het pakketje aan mij overhandigt, roept ie vrolijk : "Dit is het fijnste adres van de hele buurt. Hier is altijd iemand thuis. Ik word zelfs opgewacht! Mijn dank daarvoor." Tja, zo zijn wij nu eenmaal; afspraak is afspraak. Als we iets besteld hebben dan zorgen we ervoor, dat we op het opgegeven tijdstip van aflevering thuis zijn. We plakken soms een standaard briefje op de deur voor als we een keer niet thuis kunnen zijn en het moment van aflevering niet aangepast kan worden. Op dat briefje staan wat adressen waar het verwachte afgegeven kan worden. Dat is ook voor situaties, waarin de bezorger vooraf geen tijdstip van aflevering opgeeft. Maar dat briefje gebruiken we nauwelijks.
Waar menig pakketbezorger een hekel aan heeft, is wanneer er niemand thuis is. Ondanks de aankondiging vooraf. Zo'n bezorging kent vaak een dynamische planning. Daar heb ik geen moeite mee. Ik weet wat er zich onderweg allemaal kan afspelen. Ik hoorde van een bezorger, dat zo'n pakket in principe slechts één keer aangeboden mag worden. Die ene keer wordt betaald. De herhalingen worden niet betaald. Vandaar dat men het aanbieden tot één keer wil gaan beperken. Bij niet thuis kan het pakket op een afleverpunt opgehaald worden. En dan maar hopen dat het opgehaald wordt, want ik ken mensen die niet eens meer weten dat ze iets besteld hebben....