vrijdag 25 oktober 2019

Mode

Een of ander mode-goeroe zegt dat ik mijn fleece vesten moet wegdoen. Die zijn helemaal uit. Ik moet andere kleding dragen, volgens hem. Hij gaf wat adviezen, welke kleding nu of straks helemaal top zijn.
Die goeroe kan me wat. Zo'n modemietje heeft zo zijn contacten met een of meer winkelketens en importeurs, die op hun beurt weer contacten hebben met fabriekjes in het buitenland. Daar wordt de moderne kleding onder droevige omstandigheden gemaakt voor nog geen 70 eurocent per stuk. Maar ach, een label eraan en het is weer goed. De makers krijgen daarvan 10 cent per dag. De fabriek verkoopt ze aan de importeur voor 10 euro per stuk. Die schuift ze door naar de groothandel en dan gaan ze naar de detaillist. De mode-goeroe ontvangt daarvoor veel geld. Zeg maar een verkooppremie. In de chique winkel kost zo'n modern kledingstuk al gauw 75 euro. Ik ben niet zo modebewust. Ik draag wat ik lekker vind zitten.