vrijdag 25 oktober 2019

Als in een doolhof

Vanmorgen ben ik in de wijk De Gilden geweest om wat kleding op te halen. Ik moest daarvoor in de straat Timmerliedengilde zijn. Het betreft een nieuwbouwwijk hier in het Drontense. En dat is te merken. We wonen weliswaar in een weidse polder, maar de huizen zijn daar neergezet met een kruideniersmentaliteit. Op z'n Hollands dus. Wat een benauwde toestand. Net Almere Haven.
Afgezien daarvan moest ik een flink eind omrijden om in de betreffende straat te kunnen geraken. Niet zo best voor het milieu voor degenen, die daar wonen en gebruik maken van een gemotoriseerd voertuig. Als klap op de vuurpijl was de wijk slechts via een toegangsweg te bereiken. Aangekomen op het adres zei ik dat ik het een doolhof vind. De gulle geefster beaamde het. Ze zei het erg beangstigend te vinden, dat er bij een calamiteit slechts een weg is om de wijk te kunnen verlaten. Ach ja, wat dat betreft is het net als Lelystad Haven. Daar zitten de mensen ook als ratten in de val als er een calamiteit uitbreekt. Hoe dan ook het plannen van zo'n wijk heeft merkbaar niets van doen met milieu, duurzaamheid en veiligheid. Criteria die men vroeger gezond verstand noemde.