maandag 9 oktober 2017

Wel of geen zonnepaneel?

Ik zit soms toch te dubben over het al dan niet inzetten van een zonnepaneel op de camper. Het punt is, dat het niet enkel om een paneel gaat, maar ook om de rest van de benodigde materialen en apparatuur. Tegenover zo'n flinke investering staat m.i. een laag rendement. Zo'n stukje eigen energievoorziening zouden we enkel voor de koelkast willen gebruiken. Voor onderweg. Tijdens lange ritten stijgt de temperatuur in dat witgoedgeval, zo hebben we tijdens onze rit naar Roemeniƫ ervaren. Het gaat enkel om het vriesvak. Omdat de koelkast enkel een 230 Volt circuit heeft, is een omvormer van 12 naar 230 ook nodig. En een accu en een regelaar. En dan moet ik ook nog iets bedenken om eenvoudig om te schakelen van 230 V op de camping / camperplaats naar 230 Volt uit de omvormer. Pffff. En ik heb al zo'n hekel aan dat spaghetti gedoe met de bedrading. Ik ben meer van keep it simple en functioneel. Een positieve bijkomstigheid van een zonnepaneel zou kunnen zijn, dat het dak wat afgeschermd wordt tegen de zon.
Omdat ik nogal zo'n kosten - baten freak ben, twijfel ik dus. Ik zou voor onderweg natuurlijk ook een koelbox kunnen inzetten en die via het contact van de sigarettenaansteker aansluiten. We hebben zo'n box al. Maar ja, dat zitten we in de camper weer met zo'n grote tupperware bak.  Als het over luxe gaat, wordt het kiezen lastiger.