zaterdag 21 oktober 2017

Dronten en studenten

Afgelopen week las ik weer een stukje over het studentenprobleem hier in Dronten. De gemeente weet niet hoe ze met de huisvesting en alles wat daarmee te maken heeft moet omgaan. Studenten vormen toch geen nieuw maatschappelijke verschijning? Die zijn al decennia in een aantal grote steden en omgeving aanwezig. En hoe! Dus waarom het studentenwiel opnieuw willen uitvinden?
Als ik het artikel mag geloven weet de gemeente zich geen raad met de regelgeving en hoe men eventuele overlast kan voorkomen dan wel tegengaan. Daar sla ik bijna stijl van achterover. Is hier sprake van onkunde of apathie of ordinaire onwil?
Als iemand zijn huis oranje schildert en anderen gaan klagen en ligt er al snel een brief van de gemeente op de mat van de oranje liefhebber. Maar wie kranten op zijn ramen plakt of smerige lakens of dekens als gordijnen gebruikt is opeens geen zaak van de gemeente noch van de verhuurder. Terwijl het toch ook om uitstraling / straatbeeld gaat. Dat geldt trouwens ook voor tuinen. Een oerwoud als tuin mag blijkbaar wel, zolang je het hekje maar niet oranje schildert. Haha! Wat een logica.
Allemaal onzin, want waar een wil is, is een weg. Het is de wil die ontbreekt. Er zijn genoeg regels, maar de handhaving ervan laat te wensen over. En anders is er nog de APV om regels toe te voegen / aan te passen. Ik bedoel, als ik op een camping na 22.00 uur kabaal maak krijg ik een gele kaart. En 2x geel is dan rood. Hoe eenvoudig kan het zijn.
Economisch gezien is het ook opvallend dat de gemeente niet haar slag slaat. De aanwezigheid van studenten betekent immers ook geld. Niet alleen voor de middenstand, ook voor verhuurders. Ze betalen minstens 300 euro per maand voor een kamertje. Bouw een studentenflat op een locatie waar de overlast beperkt blijft tot de omgeving van de medestudenten. Maak regels kenbaar en doe aan handhaving. Is dat nou zou moeilijk? Kom op zeg.