woensdag 18 oktober 2017

Weer een vrouw op Defensie

oktober 69, vuurdoop Harskamp
Meneer Rutte heeft er blijkbaar niets van geleerd. Men heeft weer een vrouw op Defensie gezet. Iemand die niet in staat is een militair van een padvinder kan onderscheiden. Zo'n benoeming past wel in het grote nationale verlangen, als zouden er meer vrouwen in de top moeten. Of ze voor zo'n topfunctie geschikt zijn, doet blijkbaar niet ter zake. Mevrouw Ank Bijleveld zal straks ook met haar oren zitten te klapperen als de hoge militairen aan het woord zijn. Het blijft dus nog 4 jaar kwakkelen met ons leger.
Als ik zie hoe ministersposten worden ingevuld, denk ik onwillekeurig aan mijn ervaringen met Eckart Wintzen bij BSO. Die verstandige man zei ooit, dat je bij hem nooit een functie zal krijgen als je niet zelf ondergaan hebt wat je medewerkers doen. En 40 jaar later kan ik nog steeds zeggen : Wintzen heeft gelijk. Dus laat Bijleveld eens een stormbaan doen en een oefening Pantserstorm (veel lopen en kruipen, weinig eten, kippen de nek omdraaien en bloed drinken). Daarna mag ze operationeel aan de slag in een oorlogsgebied, bij voorkeur in de voorste linies. Laat haar met alle wapens en het materieel kennismaken. Als ze na twee jaar nog overeind staat, mag ze van mij aan de slag gaan. Maar niet zo van het ene naar het andere bureau. Daar heeft ons leger en het volk dat het moet beschermen helemaal niets aan.