vrijdag 20 oktober 2017

Massa('s) problemen

De eerste keer dat ik met een elektrisch probleem in een auto te maken kreeg, was met de Toyota Carina van mijn pa. Hij had mistlampen laten monteren bij een pas geopende garage van een vriend (Verkuil)  aan de Hoofdstraat. Sindsdien was pa telkens de accu van de Toyo aan het opladen.
Op een gegeven moment vroeg hij mij om die accu weer uit te bouwen vanwege het leegloop-probleem. Tijdens dat klusje raakte ik met mijn arm iets wat gloeiend heet was. Het bleek het relais van de mistlampen te zijn.
Omdat ik zelf ook een set op mijn Fiat had gemonteerd, zag ik na een controle dat het relais verkeerd was aangesloten! Ik heb de voedingsdraad losgetrokken en pa is weer teruggegaan naar de garage. Na herstel was het probleem opgelost.
Later, toen ik in een leaseauto rondreed, kreeg ik te maken met knipperende feestverlichting als ik remde of richting aangaf. De wagen was terug van een schadeherstel na van achteren aangereden te zijn. In de garage wist men direct wat het probleem was : een massakabeltje vergeten aan te sluiten.
Met de Ducato had ik een ander probleem; het starten. Ook daar bleek een (ontbrekende) massakabel de schuldige te zijn.
Op een website voor campers met een Ducato onderstel keert het probleem van slechte of ontbrekende(!) verbindingen met massa / carrosserie geregeld terug. Vaak met gevolg dat allerlei lampjes gaan knipperen of de motor slecht start. Het liefst zou ik zo op pad gaan om hulp te bieden, want veel mensen hebben weinig tot geen verstand van techniek. Ik ben geen professional, maar met wat logisch denkwerk kom ik ook een heel eind.