dinsdag 24 oktober 2017

De mongool van Max

Max Verstappen maakte na zijn tijdstraf de Australische steward Garry Conelly (zo'n naam zegt ook veel) uit voor mongool. Veel mensen reageerden boos, want zij associeerden dat woord met iemand die het down syndroom heeft. Ik werd ook boos, maar om dezelfde reden als Max. Zelf dacht ik bij het woord mongool gelijk aan een lid van de motorclub de Mongols. Dat krijg je als voormalig motorrijder. Oké, dat is dan in het Engels. Daarna denk ik aan de Mongolen die in Mongolië wonen. En dus aan Dzjengis Kahn, een soort van super Mongool. Het is maar net hoe je er zelf inzit, hè. Ik bedoel, sommige mensen worden al boos als ik goedemorgen zeg. Het zal die kwaaien vast associëren met hun eigen omstandigheden.
Maar goed, mongool is dus volgens hen een naar scheldwoord. Net als homo, aap, pannenkoek, heihaas (kasian voor die andere hazen), mispruim en mispunt (waarschijnlijk respectievelijk bedoeld voor vrouwen en mannen), bermslet (doet het graag in de berm) , cijferneuker (doet het graag met cijfers, boekhouder, ambtenaar en Rutte, die voor mij een horrorclown is), dirkdoos (lelijk opgemaakte vrouw, niet leuk voor Dirk en transgenders lijkt me), flikker (zit ergens op of aan je lijf, net als sodemieter waarop geslagen kan worden en hurken waarop je kunt zitten), greppeldel (houdt niet van de berm), hockeytrut (kouwe kak meid), randdebiel (kan net) en om bij mezelf te eindigen sambalvreter. Het is slechts een bloemlezing van scheldwoorden, waarvan het aantal alsmaar toeneemt. Zo'n scheldwoord is een samenvatting van een anders lang verhaal. Max is een man van weinig woorden en nogal direct. Conelly heeft Max al eerder te grazen genomen, om wellicht zijn landgenoot en Maxs collega Ricciardo bij Red Bull een plaatsje naar voren te schuiven? Of is hij gewoon een jankende Ferrari zeikerd? Komt bij dat je een sporter direct na zijn prestatie beter even met rust kunt laten.
Max had zonder dat scheldwoord ook kunnen zeggen : downundersyndroomlijer. Maar ja, zoveel spreektijd krijgt Max niet in dat F1 circus. En wat Conelly betreft : velen willen graag meeliften op het succes van Max.