Afhankelijk van de situatie herken ik direct auto's, waarop men achteraf dagrijverlichting heeft aangebracht. Verlichting op voertuigen moet aan bepaalde wettelijke eisen voldoen. Dus ook de dagrijverlichting. Het zijn de fel witte lampjes die tegenwoordig standaard aan de voorzijde van auto's zitten gemonteerd. Vaak zijn ze geïntegreerd in de koplampen. De lampen zijn ook los te koop; ze verbeteren de zichtbaarheid overdag. Reden voor menig bezitter van een oudere auto om dergelijke lampen alsnog te monteren. Helaas gebeurt dat niet altijd volgens de regels.
Die speciale verlichting mag namelijk niet tegelijk branden met de overige lampen. Zodra de normale verlichting ingeschakeld wordt, moet de dagrijverlichting gelijkertijd uitgeschakeld worden. Toch zie ik geregeld auto's rijden met beide soorten verlichting ingeschakeld.
Ik zag onlangs een foto waarop iemand aan de voorzijde van een auto zes(!) van die dagrijlampen had gemonteerd. Afgezien van het kerstboomeffect stelt de wet, dat het aantal lampen maximaal twee mag zijn. De hoogte ten opzichte van het wegdek is trouwens ook vastgelegd.
Zoals gezegd is dit soort verlichting los te koop. Vaak is het voorzien van een montagehandleiding. Omdat de regelgeving niet uniform is voor alle landen, kan het zijn dat de handleiding je op een verkeerd spoor zet. Als dat gebeurt, rij je met gewone verlichting terwijl die van de dagrijlampen ook brandt. Iemand op een autoforum adviseerde bijvoorbeeld om de lampen gewoon op de bedrading van het stadslicht aan te sluiten. Tja, dat mag dus niet. Je kunt beter eerst de regelgeving lezen. Dagrijlampen gaan aan, zodra men de auto gestart heeft en gaan uit wanneer men andere verlichting inschakelt of de motor uitschakelt. Zo niet, dan kan men bekeurd worden. Dan is het dag, rijlampen!