donderdag 30 juni 2016

Kwaliteit - toegevoegde waarde

Mijn lieve moeder zei soms : "Je moet het achterlaten zoals het aangetroffen hebt." Ze doelde op het feit dat ik als kind soms(?) niet alles weer opruimden.
Ik moest daaraan later denken toen na het plaatsen van nieuwe kozijnen in ons huis, de monteur vroeg naar de stofzuiger. De kamers werden stuk voor stuk keurig schoongemaakt! Zelf vind ik het vrij normaal dat je de rommel opruimt die je zelf gemaakt hebt. Tenzij anders afgesproken is.
Vorige week is in onze woning een nieuwe deurbel geïnstalleerd. De bedrading ontbrak ook. De monteur was een joviale jongeman. Helaas bleek de bel niet compleet. "Het was het laatste exemplaar dat ik in de auto heb", verontschuldigde de monteur zich. Ik dacht : "Geen goede voorbereiding gedaan, jongeman." Hij beloofde dat het ontbrekende afdekkapje snel alsnog gemonteerd zou worden.
We zijn inmiddels een week verder en de bel is nog steeds dakloos. Toen ik een dag later met de stofzuiger door de kamer rende, zag ik achter de deur stukjes isolatie van gestript draad liggen ; rood, blauw en wit van de ommanteling.
Een simpele deurbel monteren schijnt tegenwoordig een immense klus te zijn, zonder enige toegevoegde waarde en een halfbakken oplevering. De rommel mag de klant zelf opruimen. Niet mijn werkwijze. Die monteur kreeg ook nog van ons een glas frisdrank geserveerd. Zonde! Tijd om even te gaan bellen. Dat kan, want hij doet het.