woensdag 15 juni 2016

Een stalen voorraadrek maken

ingeschoven
Vandaag ben ik bezig geweest met het maken van een stalen rek. Het is bedoeld voor de opslag van koper, cv en pvc pijp in de loods. Zoon Robert was er al mee begonnen. Maar die heeft een baan en een gezin met kindje. Opa heeft geen baan en is, wat de thuissituatie betreft, kinderloos. Dus zijn opa en oma aan de slag gegaan. Oma is meer van het opruimen en dat was ook nodig.
en iets uitgeschoven
De stelling voor de buizen is gemaakt van een voormalige reling. Dus er moest geslepen, gebogen en gelast worden. De reling is van twee maten vierkant profiel gemaakt. Die kunnen in of over elkaar geschoven worden. Handig! Om niet al te veel te hoeven doen heb ik gekozen voor een simpele oplossing. Om te voorkomen dat het materiaal eraf valt moesten de uiteinden oplopen. Ik heb in de buis een inkeping gemaakt en het uiteinde omhoog gebogen. Nu hoefde ik enkel een laspuntje aan te zetten, zodat hij in deze stand zou blijven staan.
een deel van de voorraad
Na de lunch heb ik nog wat steunen gemaakt. Toen ik met lassen wilde beginnen, geschiedde een waarlijk wonder : er kwam een zeer ervaren lasser de loods binnen! Een godsgeschenk. Binnen een uur zaten de steunen vast en was er een extra steunbalk geplaatst. Wie had dat gedacht? De rest van de tijd hebben we besteed aan opruimen en het rek in gebruik nemen.
Het geheel is nog niet af, maar het is wel al in gebruik.
Een aantal steunen ontbreekt nog. De steunen heb ik verstelbaar gemaakt, zodat ze bij meer voorraad meer buizen kunnen herbergen. Een kwestie van de steunen naar buiten trekken.
Ik boor in de zijkant van de uitschuifbare steun een paar stelgaten. In de houder boor ik één gat. Met een pen als borg kan de steun dan versteld worden. Het rek is dusdanig open, dat men bij het pakken van voorraad niet al te moeilijk hoeft te doen. Gewoon de bus of Caddy ernaast en laden of uitladen die hap.
Natuurlijk is er ook nog groot pvc materiaal, voor o.a. riolering en hemelwaterafvoer. Dat spul wordt verticaal geplaatst, zoals in menige bouwmarkt te zien is. Ja, mensen Beatrix zei het al : er is nog veel te doen.