zondag 26 juni 2016

Een stationsfiets


Roest
Gisteren heb ik wat gebruikte, doch nog goede onderdelen voor een stationsfiets weten te pakken te krijgen. Het achterwiel moest vervangen worden, inclusief de buitenband, beter bekend als de buba. De boel was behoorlijk gecorrodeerd of wel aan het wegroesten. De velg was gebroken. Aan de gekochte velg kon ik zien dat op die breukplek een naad zit, waar de beide uiteinden van de velg bijeen komen. Als je precies op die plek de stoeprand raakt / oprijdt, dan weet je wat er gebeuren kan.
Breuk
Aan de opoefiets zat ook zo'n standaard dat je onder de bagagedrager kunt vastklikken. Er hingen nu alleen een paar restanten. Die heb ik maar ook verwijderd.
Helaas paste de kettingkast niet. Dus dat wordt een nieuwe. Een eenvoudige hoor, dus geen complete kast met van dat glimmende zwarte canvas.
Als ik die gekocht en gemonteerd heb, is de stationsfiets wat mij betreft klaar voor een nieuw schooljaar.