woensdag 1 juni 2016

Boek Naar de overkant

Via de bekendste advertentie-website is het mij gelukt het boek "Naar de overkant" van schrijfster Rita Pieterse-Zwetsloot weer in handen te krijgen. Mijn eerste exemplaar is door omstandigheden verloren gegaan. "Willem en een boek?",  zullen jullie je zeker afvragen. Inderdaad, ik ben niet zo'n dikke boeken lezer. Maar dit dikke boek is een uitzondering daarop.
Het boek verhaalt over de oorlogstijd en de bevrijding in Leiderdorp en Zoeterwoude (Hoge Rijndijk). Er staan niet alleen verhalen in, maar ook foto's. In de verhalen duiken allerlei mij bekende namen op. Ook van mensen die in het verzet hebben gezeten. Onder hen zijn er ook die ik persoonlijk heb gekend. Ik had het boek zelf nog niet helemaal uitgelezen, toen ik het aan iemand uitleende. Maar vanaf vandaag kan ik het boek weer even pakken om een hoofdstuk of wat te lezen over de lokale geschiedenis van mijn geboortedorp.