zaterdag 18 juni 2016

Scheef hangende fietsdrager

"Zo, u heeft hem mooi rechtop staan!", zijn de welkomstwoorden van meneer. Huh?! Het is omdat ik hem naar de achterkant van de auto zag wijzen anders was ik subiet weer weggereden. Ik kwam bij hem een fiets ophalen en had de drager op de trekhaak gemonteerd.
Hij vertelde dat hij precies dezelfde Twinny Load drager heeft, maar dat ie telkens scheef hangt. Om verwarring te voorkomen, vroeg ik hem maar niet of ie links of rechts dragend was. Ik herkende het probleem wel, want dat had ik dus eerst ook met deze drager.
De diameter van de twee pennen aan de drager, was kleiner dan die van de twee bussen op de trekhaak waar ze ingeschoven moeten worden. Ik heb de pennen dikker gemaakt door vier lasrupjes (twee keer twee tegenover elkaar) op elke pen te zetten. Met een slijpschijf heb ik ze toen dusdanig behandeld, dat ze precies in de bussen pasten. Die speling was dus weg.
Het scheef hangen wordt mede veroorzaakt, doordat de klembeugel (waar normaliter de losbreekkabel van een aanhanger of caravan aan bevestigd wordt) op de trekhaak op een rondprofiel geklemd wordt. Ik overwoog toen om boven op de klembeugel een tapgat te maken om daarin een bout te draaien, zodat de beugel gefixeerd kan worden. Ik moest niet alleen een gat boren in de beugel, maar er ook een moer op lassen. Een tapset had ik niet. Ik heb voor een andere oplossing gekozen. Op de trekhaak heb ik toen (op de plek waar de beugel overheen gaat) ook laspunten gezet, die ervoor zorgen dat de beugel op zijn plaats blijft. De trekhaak is op dat punt niet meer mooi rond.
Na die uitleg was meneer blij dat er nog goede hoop was op een mooi recht gemonteerde drager. "Nu nog iemand vinden die het voor mij kan gaan doen", zei hij met een knipoog. Ik hield mijn lippen stijf op elkaar en wees naar de fiets : "Is dat hem?"