dinsdag 1 juli 2014

Wel of geen boerka?

Moet af als ik ga tanken, winkelen enz.
In Lelystad heeft een buschauffeur een vrouw (denk ik) met boerka de toegang tot zijn bus geweigerd. Tot twee keer toe. Noem het Hollandse standvastigheid. Eerlijk gezegd dacht ik : "Nou en? Goed gedaan van die meneer!" Er geldt toch een verbod op het dragen van een boerka? Dat was begin 2012 een uitgebreid verbod, maar zoals gebruikelijk in dit land is het daarna flink afgezwakt. Volgens mij is het dragen van kledij / outfit die het gelaat bedekt in een aantal situaties, waaronder ook in het openbaar vervoer, verboden.
Toen het verbod als wet in werking trad, deed de politie een opvallende uitspraak door te stellen dat dragers van boerka's niet bekeurd zullen worden. Hiermee geeft de politie aan, zich ook niet aan de wet te hoeven te houden. Maar ik moet dat wel, natuurlijk. Dragers van een bivakmuts en andere gezicht bedekkend materiaal, worden wel bekeurd. Ook als ik mijn motorhelm vervang door een boerka. Hé, is dat geen discriminatie? Ja, maar de wet is hier in Nederland net als het voetbalreglement : dan weer zus, dan weer zo of helemaal niets. Het feit dat de vervoersmaatschappij zeer gehaast haar excuses heeft aangeboden, geeft aan hoe overdreven gevoelig men hier is voor andere culturen, behalve de graaicultuur. Die blijft bovenaan staan wat betreft overgevoeligheid.