woensdag 30 juli 2014

Stemfies verbieden?

De Kiesraad wil het maken van selfies tijdens het stemmen, ook wel stemfies genoemd, verbieden. Het maken van foto's zou namelijk botsen met het stemgeheim en stemvrijheid. Misschien heb ik die wet verkeerd begrepen, maar ik ga er vanuit dat ik best mag rondbazuinen op wie of welke partij ik gestemd heb. Of is dat verboden? Het communiceren over mijn eigen stemgedrag kan ik op allerlei manieren doen. Er kan erover praten, schrijven en beelden laten zien. Waarom zouden de eerste twee vormen van communicatie wel en de laatste niet mogen? Typisch onze wetgeving met al die mitsen en maren? Een stemhokje, al dan niet met een gordijntje moet mijn stemgeheim tegenover anderen regelen. Maar als ik daar geen behoefte aan heb, dan is het aan mij of ik dat stukje privé wel of niet deel met anderen.  Net zoals met mijn pincode. Ik vind het allemaal wat ver gezocht.