maandag 14 juli 2014

Petje af voor de Paus

De afgelopen jaren heb ik me behoorlijk geërgerd aan de RK Kerk en dan met name aan de Paus. Maar nu ik merk dat de huidige Paus wel zijn rug durft te rechten en openheid van zaken geeft, begin ik wat anders naar de RKK te kijken.  Zo geeft de Paus toe, dat zo'n 2% van de geestelijken pedofiel is. Daarnaast pakt hij de misstanden ook aan. Niet alleen het misbruik en de corruptie, ook de criminelen (maffia) worden aangepakt. De situatie rond de laatste groep heb ik ook altijd belachelijk gevonden. Iemand door het hoofd schieten, vervolgens naar de kerk, een kruisje slaan en hup weer aan de (criminele) slag. En dat terwijl de plaatselijke kerkleiders het allemaal best wel wisten. Overigens was het mijn RK buurjongetje Fransje, dat met grote stelligheid beweerde dat je best mag zondigen zolang je maar naar de biecht gaat. Iets wat ik als kind nooit geloofd heb en om die reden geregeld ruzie met hem kreeg.
Ik ben benieuwd hoe het leiderschap van deze Paus op termijn gaat uitpakken.