donderdag 3 juli 2014

De filmset op de Batavia


Links de Batavia, rechts Le Shtandart
L'etoile du Roy
Mooi weer met een straf windje. Wat wil je als zeiler nog meer? Zelf ben ik op de CBX gesprongen om even een ritje te maken. Ik maak nooit doelloze ritten. Dit keer wilde ik even bij de Houtribsluizen in Lelystad gaan kijken. Daar worden bij een strekdam filmopnames gemaakt op en met de VOC replica Batavia. Voor vandaag was er een oproep. Men zocht figuranten. Die moesten wel van 's morgens 7 tot 's avonds 7 aanwezig zijn. Vooral de term 'aanwezig zijn' maakte dat ik me niet heb opgegeven. Trouwens wat moet men met een brildragende, half dove Indo in een film over Michiel Adrsz. de Ruyter?
Ondanks de wind : vliegjes
Ik ben lekker langs het water gaan rijden. De mij bekende route die langs Ketelhaven leidt en vlak voor de Ketelbrug eraf, een stukje binnendoor en vervolgens via de IJsselmeerdijk naar de sluizen. Langs de IJsselmeerdijk zag ik ter hoogte van de plek waar ooit een oud pomphuisje stond helegaar niets. Het afbreken van dat stukje historie was zo gepiept. Maar het beloofde alternatief, een of ander stuk metaal, staat er nog steeds niet.
Keurig 80 rijdend op de Houtribweg word ik met een frontale aanrijding bedreigd door een inhalende tegenligger. Daar word ik nou pissig van. Helaas heb ik geen boordkanon, dat een paar tomaten op de voorruit van zo'n idioot kan knallen. Ik rijd altijd met de verlichting aan, dus daaraan kan het niet gelegen hebben.
De strekdam bij de sluizen is afgesloten. Zelfs ik kom er niet op. Dus ik heb van afstand wat foto's moeten maken. Jammer van de gehavende Batavia. Ik hoop dat het in de film niet opvalt, dat masten ontbreken. Dat zou een regelrechte afknapper zijn. Er stond een flinke rij auto's op de dam. Er lagen twee schepen met gehesen zeilen, de Batavia en Le Shtandart (Russisch fregat). Op een van hen wapperde een Engelse vlag. Wat verderop op het Markermeer lag nog een schip, L'étoile du Roy (Frans fregat). Toen ik rechtsomkeer maakte, trof ik het niet. De brug in de sluizen ging open. Dat werd een kwartiertje wachten. Gedurende die verplichte stop werd ik gebakken door een hete zon en opstijgende hitte van het motorblok en het asfalt.  Ik was nog net niet gaar toen we weer konden rijden.