zondag 27 juli 2014

Muziek uit mijn jeugd -7-

Thuis hadden we een platenkoffer. Een soort harmonica model met allerlei vakken. In die vakken waren bakelieten platen opgeborgen. De meeste waren 78 toeren met fel rode, blauwe en donker rode labels. O.a. van His Master's Voice, je weet wel met dat witte hondje voor die ouderwetse toeter-luidspreker van een grammofoon. Eind jaren 50, vlak voor ons vertrek naar CuraƧao, gebeurde er iets wonderlijks. In die zin, we hielden erg van muziek en toch werden die oude 78 toeren platen weggegooid. Van een aantal hebben mijn broers en ik asbakken gevouwen. Hahaha! We legden ze in heet water, zodat ze zacht werden. Nu zeg ik : doodzonde! In die tijd was er al veel Indo rock op de muziekmarkt. Onze oosterburen waren er ook dol op. Afgezien van The Tielman Brothers en The Blue Diamonds en veel ander Indo rock bands, vond ik o.a. Lydia (Tuinman) leuk klinken. Anneke 'Kreuntzo' vond ik wat minder :