Op die degelijke HBS kreeg ik ook les in Correspondentie. Ik leerde hoe ik brieven moest schrijven. Brieven met verzoeken aan bedrijven en instellingen, sollicitatiebrieven enz. Ik leerde ook hoe ik op een ontvangen brief moest reageren. Afgaande op de e-mails die ik van bedrijven ontvang lijkt het erop, dat deze leerstof niet meer gegeven wordt. Ik krijg ook vaak de indruk, dat een mail goed lezen al een lastige opdracht is. Te vaak krijg ik geen antwoord op mijn vragen of slechts gedeeltelijk. Een kwestie van een ontvangen bericht puntsgewijs afhandelen. Maar dat heeft menigeen blijkbaar niet geleerd.
Naar aanleiding van de verhuizing stuurde ik mijn hypotheekbank een verhuisbericht. Ik deed dat een dag na de officiƫle overdracht. In mijn mail vermeldde ik het hypotheeknummer, mijn oude adresgegevens en mijn nieuwe. Ik schreef erbij dat de woning net verkocht was en dat de hypotheek wellicht al geschrapt was in hun administratie. Als reden van de wijziging gaf ik op, dat de bank misschien nog wat post zou willen aansturen als gevolg van de verkoop.
Vrij snel na het versturen kreeg ik een standaard mail met een bevestiging van ontvangst. Die mails worden automatisch verstuurd.
Een dag of twee later ontving ik een reactie van een servicedesk medewerker. En wat hield die in?
Meneer bevestigde mijn verzoek tot wijziging, maar wilde van mij een getekende brief ontvangen met daarin : mijn naam, oude adres gegevens, nieuwe adresgegevens, het hypotheeknummer en de reden van mijn verzoek. Mijn partner moest ook tekenen, anders kon hij geen wijzigingen aanbrengen in de hypotheekakte. Mijn reactie hierop : Laat maar.