vrijdag 4 juli 2014

Een nestkast maken

Is het niet wat laat? Nee, voor wie niet zo aan tijd gebonden is niet. En anders is het wat vroeg. Zeer op tijd, zeg maar. Ik had wat houtrestanten liggen van een schutting. Zonde om weg te gooien, dus heb ik daar een paar nestkastjes van gemaakt. Lekker in de zon klussen is fijner dan 's winters in de kou. Vooraf heb ik even op het www gekeken om uit te vogelen hoe het met de afmetingen van zo'n nestkastje staat. Die waren door de Vogelbescherming op de millimeter nauwkeurig vermeld. Heel bijzonder, dat er ooit iemand is geweest die met een mees daarover heeft gesproken. De opa van Dr. Dolittle misschien? Een vliegopening voor een mees is 3 centimeter in doorsnee. Voor een mus is ie 3,5. Huismussen zijn wat groter. Maar ik weet uit ervaring dat zo'n huismus net zo gemakkelijk huist in een mezenkast. Of komt dat door de woningnood onder de mussen? Die worden overal weggejaagd. Voornamelijk door het ontbreken van (nest-) ruimte onder het dakbeschot. Zijn die vliegopeningen onder de pannen trouwens ook 3,5 centimeter, of...?
'Ja hoor, de deur is groot zat!'
Mussen zitten graag bij elkaar. Dus zij hebben een voorkeur voor een appartementenkast. Een kast met meerdere nestruimtes. Maar zoveel houtrestanten had ik niet. Dus heb ik van een hele plank wat moeten gebruiken. Maakt niet uit, het is voor een goede zaak. Een nestkast voor een mezenstel en een mussenhotel.