dinsdag 8 juli 2014

Een kikker, wasmachine en dubbele schakelaar


Zo heb je een vrij rustige dag en zo is ie vrij druk. Het begon 's morgens met een kreet uit het toilet : "Een kikker!" Nu is het zo dat veel mensen de meest vreemde dingen doen of tegenkomen op kamer 100. Dus een kikker, ach waarom niet? Het klinkt wat rustiger dan het angst aanjagende "een slang!"
Het beestje kwam spontaan de gang ingesprongen en wilde richting huiskamer. Daar stak ik maar een stokje voor. Het beestje was spekglad en glipte uit mijn handen. Maar hij sprong wel richting de achterdeur en hups, naar buiten.
Gisteren hebben we een nieuwe wasmachine gekocht. Een Miele. Hij werd binnen het kader van de 24 uur economie 's avonds afgeleverd en geplaatst. De afvoer voor de wasmachine in de badkamer was verre van luchtdicht. Dus heb ik een speciaal rubber in de pijp geplaatst en de slang erin gepropt. Nu is ie wel luchtdicht. NA een boterham met pindakaas diende de volgende klus zich aan.
In het toilet bevindt zich één schakelaar, die zowel de lamp als de afzuigventilator bedient. De ventilator blijft nog een paar minuten draaien, als het licht uitgeschakeld is. Het betekent wel, dat als ik even ga urineren, de ventilator ook aanslaat. Nergens voor nodig. Oké, misschien in het aspergeseizoen wel. Dus heb ik een dubbele schakelaar gekocht en ben de ventilator en de verlichting gaan scheiden. Ik dacht even een extra schakeldraad (zwart) te trekken. Maar dat werd het lastigste deel van een ogenschijnlijk simpel klusje.
Ik kreeg de trekveer met geen mogelijkheid door de pvc buis. Zowel van boven als van onder niet. Er zat ergens bij het plafond een rare knik. Ik besloot de aanwezige schakeldraad te gebruiken. Aan dat draad in de centrale doos maakte ik twee nieuwe schakeldraden vast en trok ze naar de wandcontactdoos. Dat lukte zonder problemen. Daarna was het een kwestie van de ventilator en het licht elk op een aparte schakeldraad aansluiten en de draden op de schakelaars monteren. Ik kan nu kiezen : alleen de lamp aan of de lamp en de ventilator aan. De ventilator kan ik eventueel ook nog apart uitzetten. Scheelt weer wat Kwh'tjes. Tijd voor een welverdiend kop thee.