donderdag 24 juli 2014

Naar Delfzijl


Omdat we toch in het voor ons hoge noorden waren, dacht ik : “Kan ik ook eens een kijkje nemen in Delfzijl!” Dus reden wij bepakt en gezakt richting het noordoosten van het land. We passeerden borden met bekende plaatsnamen als Slochteren en Loppersum. Ik weet niet of ze nog bestaan of helemaal van de aardbodem zijn verdwenen. Op dat laatste schijnt de NAM te hopen.
Eerlijk gezegd  had ik bepaalde verwachtingen van Delfzijl. Maar eenmaal in die plaats aangekomen viel hij mij erg tegen. Ik verwachtte een soort havenplaats of badplaats met een gezellig centrum met jachthaven. Een beetje zoals Lemmer. Maar nee hoor, het was een semi moderne plaats met niets speciaals. Hoewel, de wandelpromenade langs de haven richting Farmsum is wel leuk. Er was een strandje op een kale boulevard met alleen een hotel op poten in het water. Het was daar nog stiller dan op onze minicamping. Ik kan me niet voorstellen dat ze gasten krijgen, want wie wil er nu een nachtje in Delfzijl doorbrengen? Zelfs een bezoekje aan de lokale VVV mocht niet baten. Het stadje heeft geen enkele uitstraling. Oké het ligt rechtsboven in een uithoek van Nederland. De Russen hebben Siberië, wij Delfzijl. Zelfs Fenna vond er niets aan. Ze liep maar te klieren ten teken dat we maar snel weer weg moesten. En dat deden we spoorslags. Toch was er iets wat me op voorhand vrolijk nieuwsgierig maakte : vlakbij Delfzijl ligt het plaatsje Appingedam!