Het is me dit jaar al twee keer overkomen, dat ik te maken kreeg met een lege accu. En met leeg bedoel ik dan ook 100% leeg. Zelfs een enkel interieurlampje (bij openen van het portier) van ging niet meer branden. Dat lampje heeft de accu helemaal leeg getrokken. Het is namelijk zo, dat wanneer een van de portieren van de Atos niet goed sluit, het lampje boven de binnenspiegel blijft branden. Omdat de auto vrij klein en laag is, valt dat niet op als je er naast staat. Tenzij het donker is buiten. Het is dus al twee keer voorgekomen, dat het portier net niet echt goed dicht zat. Zo op het oog leek het wel het geval. Een week of wat geleden was dat voor het laatst. Toen stond ik in de regen een lege accu uit de Atos te schroeven. Ik heb hem toen een dagje aan de lader gehangen.
Weet je wat het is? Niet alleen de accu, ook ik begin wat last te krijgen van ouderdomsverschijnselen. Dat soort klussen heb ik al genoeg gedaan. Niet interessant meer voor mij. Dus ben ik gaan kijken naar zo'n jumpstart-geval. Een soort draagbare accu, waarmee ik in zo'n geval van pech de auto alsnog kan starten. Het vaak vervelende van Google is dat ik na een zoekactie telkens geconfronteerd wordt met datgene waarnaar ik op zoek geweest ben. Dan krijg ik op andere sites die ik bezoek van die pop-up schermen met die producten. Heel vervelend. Maar dit keer dus niet. Want het vrij dure jumpstarter apparaat was in de aanbieding met zo'n 30% korting. Ik begon te twijfelen totdat ik mezelf weer in die regen en kou onder de motorkap gebogen zag staan. Na mijn verjaardag, die vanwege de Corona geen enorme menigte aan bezoekers opleverde, heb ik het gereserveerde geld maar overgeheveld naar een ander zinvol potje. Dat van de auto.
Ik heb daaruit zo'n jumpstarter gekocht en vandaag ontvangen. Het is een apparaat met een relatief vrij zware 12 V accu 17Ah / 400 Amp, waarmee ik zelfs een vrachtwagen zou kunnen starten. Het apparaat heeft ook een compressor (max. 18 bar!), die max. 10 minuten achtereen mag draaien om daarna weer af te koelen. Da's heel wat en toch is het een vrij klein apparaat.
Wat ik wel jammer vind is dat die compressor enkel als pomp gebruikt kan worden. Zonde! Ik zou er graag ook andere dingen mee willen doen. Zoals het schoon blazen, spuiten / lakken, schroeven (wielmoeren) enz. Voor het pompen zou ik ook een ander mondstuk willen gebruiken. De bestaande vind ik nogal gammel worden na verloop van tijd. Daarvoor zou ik het uiteinde voor het ventiel moeten vervangen door een koppeling. Op die koppeling zou ik dan het andere gereedschap kunnen plaatsen. Misschien ga ik die mogelijkheid eens nader onderzoeken. Het is anders zo zonde van die 18 bar druk. Daar is veel meer mee te doen dan sec banden en/of luchtbedden oppompen.