Met de komst van de e-bike staat er zo links en rechts aardig wat kapitaal op straat. Vaak voor het grijpen, ook al is dat verboden. Maar ja, het aantal mensen dat zich weinig tot niets van regelgeving aantrekt groeit alsmaar. De open grenzen spelen daarin ook een rol. De grootste, denk ik, want veel e-bikes gaan naar het buitenland.
In een item hierover op de tv hoorde ik iemand schaamteloos vertellen, dat al drie keer een e-bike van hem gestolen is. Meneer parkeerde zijn zeer dure fiets voor de deur met een ketting aan zo'n rvs fietsrek. Hij weet blijkbaar niet van het bestaan van de slijptol op accu en de bekende ezel en de steen. Zelfs in schuren / garages zijn e-bikes (en dus ook andere spullen) niet veilig. Accu's worden ook veel van fietsen gestolen. Bij bepaalde merken trek je zo'n accu gemakkelijk uit de slee. Zonder sleutel. Allemaal zaken om rekening mee te houden. Helaas staan veel tweewielers samen met legio andere goederen gewoon voor het grijpen. Ruim € 2.000,= wordt beveiligd met een simpel slot van een paar tientjes. Ik heb e-bikes gezien die helemaal niet op slot stonden. "Ik ben zo weer terug", zullen de eigenaren gedacht hebben. De dief dacht : "Ik ben zo weg." Aldus geschiedde. Zo'n e-fiets is niet erg zwaar. Men tilt hem op en zet 'm in een busje. Dag fiets! Diefstal voorkomen is niet mogelijk, maar je kunt het een dief wel erg lastig maken. Met kwalitatief goede sloten de fiets vastzetten aan bijv. een boom of lantaarnpaal, in het zicht en als het even kan de accu eruit halen. Het standaard fietsslot (ringslot) kan je het beste zo sluiten, dat de sluiting langs het ventiel loopt. Men overweegt nu een gps tracker in dure fietsen te verwerken. Dat lijkt interessant, maar het geboefte kan zo'n tracker ook storen of uitschakelen. Ach ja, je moet er wel wat voor over hebben om je eigendommen te behouden. Het is triest en soms om te janken. Maar je kunt ook om fietsdiefstal lachen :