maandag 14 december 2020

Een langdurige verjaardag

Afgelopen vrijdag kregen we bezoek vanwege mijn verjaardag. De zaterdag en de zondag ook. En vandaag ook nog. Na vandaag denk ik dat we de verjaardagsvisite  zo'n beetje hebben gehad. Met minder bezoekers is het leuker vanwege het onderling contact. Er is naast de taken van de gastvrouw en -heer meer tijd voor het bezoek. Het contact is dan 'inniger' dan wanneer de huiskamer stampvol is. Dan ben je meer een serveerster en/of kelner.
Zo zie je maar weer, spreiding vanwege de corona heeft in ons geval ook zo z'n voordelen.
Ik heb relatief veel cadeaus gekregen die bedoeld zijn voor consumptie. Onder meer een grote, heerlijke taart. Zou het met de lockdown te maken hebben? Wat mij trouwens opvalt is dat ik niets meer hoor over die verschrikkelijke vergrijzing. Daar heeft men het al decennia lang over gehad. Niet alleen uit oogpunt van afgunst (de ouderen hebben tot afgrijzen van de jongeren tijdens hun werk voldoende opzij gelegd voor later), ook vanwege de pensioenen. Men wil dat de ouderen opdraaien voor de diefstal van miljarden door de overheid uit de pensioenpot. Maar als het over het aantal Corona-slachtoffers gaat, is die grijze babyboom opeens uit beeld. Dan zijn het 'gewone' slachtoffers. Meer ouderen betekent toch zeker ook meer sterfgevallen in die groep? Vooral als er een griepgolf heerst. Nu worden die ouderen stiekem ingezet om een ander doel te onderbouwen : angst kweken met cijfers van slachtoffers. Ik weet het, ik ben voorlopig niet (meer) jarig.