zaterdag 12 december 2020

Geen toekomst meer?

Men zegt dat je naarmate je ouder wordt je steeds vaker achterom gaat kijken. Omdat je toekomst evenredig afneemt. Dat geldt niet voor mij, ook al boor ik geregeld mijn herinneringen aan. Het is helaas wel zo, dat door het vele thuiszitten de wereld een stuk kleiner geworden is.
Mijn toekomst bestaat uit het maken van plannen om leuke dingen te gaan doen. En die vervolgens ook echt te gaan uitvoeren. Om daar zeker van te zijn, moet ik mezelf goed beschermen. Niet alleen tegen het Coronavirus, maar ook tegen andere gevaren. Zoals in het dagelijks verkeer. Ik moet me ook beschermen tegen de wil van anderen. Er zijn veel zaken die ik op vrijwillige basis al dan niet kan doen. De laatste tijd is het de gewoonte om die vrijwilligheid, waarvan soms sprake is van een grondrecht, aan te vechten. Ik moet dan iets doen vanwege anderen. Zo hoef ik me niet  te laten vaccineren tegen Corona. Maar o wee als ik van die optie gebruik maak. Dan ben ik plots een gevaarlijk sujet. Morele chantage dus. Als ik daaraan ga meewerken heb ik inderdaad geen toekomst meer.