woensdag 16 december 2020

"Ik rij veilig"

Toen ik vanmorgen over die autoweg reed, zag ik voor me opeens remlichten oplichten. Er reden twee auto's voor me, waarvan de achterste een bestelbus. De snelheid liep van 100 naar 70 terug. Er reed blijkbaar voor de twee auto's nog een auto. Pas toen de bestelwagen ging inhalen, zag ik een dure Audi traag over de weg rijden. Toen ik later zelf er voorbij kon, zag ik een oude man achter het stuur zitten. Hij had het stuur zowat tegen zijn borst gedrukt en hing met zijn grijze hoofd naar voren. Net alsof ie slecht zicht had, maar de zon scheen lekker en van schuin achter ons. We reden namelijk in westelijke richting.
Ik heb een keer zo'n grijze coureur gevraagd waarom ie zo traag reed. Hij zei toen dat hij tenminste veilig reed; de rest had enkel haast. Meneer begreep niet, dat door zijn lage snelheid andere weggebruikers uitgedaagd worden hem in te halen. Met alle risico's van dien.

Een vriend van een tante van mij reed ook zo; veel langzamer dan maximaal toegestaan is. Ook hij deed dat onder het mom van "Ik rij tenminste veilig." Maar die meneer haalde ook nog echt gevaarlijke toeren op de weg uit. Zoals via voorsorteervakken voor links- en/of rechtsaf rechtdoor rijden, omdat het verkeerslicht voor rechtdoor op rood stond. "Want links en rechts stond het licht wel op groen!", legde hij toen verontwaardigd uit aan de verbalisant. Zo legde hij veel meer verkeersborden en -situaties heel anders uit. Hij vond dat wij, de politie en anderen het allemaal mis hadden. Uiteindelijk is hij bij een verkeersongeval om het leven gekomen. Hij gaf geen voorrang aan een vrachtwagen.