Omdat ik me had voorgenomen de klus buiten de loods te doen, heb ik me maar eerst fatsoenlijk gekleed. Het wil daar op die hoek nogal erg tochten en de temperatuur is vrij laag. Dus heb ik onder mijn werkkleding een pyjamabroek aangetrokken en een dikke trui. Ik moest nog wat bewegelijk kunnen zijn, omdat ik vooral onder de bus aan de slag moest.
Bij de loods aangekomen viel mij de grote hoeveelheid aan sigarettenpeuken voor de deur op. Grrr! Ik heb daar zo'n hekel aan. Veel rokers zijn aso's. Zelfs na een dringend verzoek en de aanwezigheid van een speciaal bakje buiten, gooien ze toch de peuken op de grond voor de deur. Hun visitekaartje.
Als eerste heb ik het koelsysteem afgetapt. Ik deed dat door de onderste slang op de radiateur los te maken. Maar dat klusje viel zwaar tegen. De slangklem was volgens mij tijdens de fabricage van de bus erop gezet; ik kon er nauwelijks bij! Van boven noch van onderen. Ik had een lange dunne arm met drie polsgewrichten in de onderarm en een kleine schroevendraaier nodig. Het lossen en vastzetten van die klem heb ik drie keer moeten doen. En mijn arm is nog in orde. Misschien morgen niet.
Volgens het onderhoudsboek heb ik het systeem leeg laten lopen. De temperatuur van het koelwater wordt bij normale koeling maximaal 70 Celsius. Dus ik hoefde na aankomst niet lang te wachten. Uiteraard heb ik het warme bruine vocht (net sterke koffie met wat melk) in een grote bak opgevangen. Ik heb de bus aan de voorzijde wat omhoog gekrikt, zodat de vloeistof in een hoek zou blijven. Die ingreep bleek succesvol.
Toen het systeem leeg was (kachel helemaal open), heb ik het eerst met kraanwater en een tuinslang doorgespoeld. De radiateur heeft geen vuldop. Ik moest via het expansievat (1) werken. Daarna eerst het flesje met flush erin gegoten en toen met water het systeem weer gevuld. Daarna moest het blok 10 minuten draaien. Dat werd wat langer, want ik werd zowaar aangenaam verrast door een aardige mevrouw met een beker koffie met kruidnoten! De laatste niet in de koffie maar apart geserveerd. Tussendoor ben ik de loods en de buitenboel gaan vegen. Toen weer het systeem leeg laten lopen en gespoeld. Het laatste spoelwater was zo helder als wat (foto). Tussendoor had ik de slag te pakken gekregen waarmee ik de slangklem zonder al te veel gedoe kon lossen en vastzetten. Ik had beschermende kleding en handschoenen aan, een bril op mijn neus en een muts op mijn kop. Ik had gelezen dat het reinigingsmiddel een bijtende stof bevat. Die maatregeln bleken terecht genomen te zijn, want het koelwater spatte nogal als ik de slang los had.
Tot slot heb ik het systeem gevuld met de nieuwe koelvloeistof en ontlucht. Voor het ontluchten bevindt zich een schroef boven op de radiateur. Al met al was ik ruim 2 uur bezig. De oude koelvloeistof heb ik in lege cans gegoten. Die had ik speciaal verzameld voor deze klus. Op de terugweg ben een een stuk omgereden, om het systeem eens flink te laten draaien. Weer thuis heb ik nog even de boel gecontroleerd. Al met al heb ik toch weer een kleine € 100,= verdiend en geen kou geleden.
Rest nu nog het vervangen van de olie van de stuurbekrachtiging (2). Dat laat ik doen.