zondag 13 december 2020

Ongewenste bemoeienis

Mijn laptop is voor mij een stukje gereedschap. Een hulpmiddel. Vanuit mijn optiek 'never change a winning team' blijf ik van instellingen enz. af. Helaas denkt men bij Microsoft er anders over. Het komt helaas voor, dat ik plots andere afbeeldingen of kreten op mijn scherm zie verschijnen na een update. Laatst ook weer. Het gevolg is, dat ik mijn foto's niet meer van de

camera kan halen om ze op de vaste externe schijf te zetten. Het systeem geeft een foutmelding dat er iets fout gegaan is. Lekker vaag. Uit de aanvullende info kan ik ook niets halen om het probleem op te lossen.
Ik heb nog wel een optie, namelijk een soortgelijke camera inzetten. Maar daar verwacht ik niet veel van. De foutmelding vindt plaats zodra de toepassing van de foto's meldt dat er (in dit geval) 5 foto's gevonden zijn. Het scherm met die tekst is een fractie van een seconde zichtbaar en dan komt het scherm met de foutmelding.
Al eerder trad een fout op met dezelfde importfunctie. Maandelijks maak ik een nieuwe map. Maar sinds begin December krijg ik het niet meer voor elkaar om het importeren van de foto's aan een nieuwe map te linken / verbinden. Dat pikt die importtoepassing ook niet meer. Dan kapt ie het programma af. De foto's worden nu per dag in een map in Afbeeldingen geplaatst. Vanuit die map kopieer ik ze naar de december map. Ach, ik moet toch wat.
In het ergste geval zou dat stukje importprogramma opnieuw geladen moeten worden. Als dat kan. Het zal mij niets verbazen wanneer MS dit veroorzaakt heeft. Ongewenste bemoeienis, dus.

PS. Na enig onderzoek bleek dat de toepassing Foto's geen melding geeft wanneer het bestand (met mappen en foto's) vol is. Ik heb de boel opgeschoond en zie daar : alles werkt weer gewoon. MS, aub voortaan even vermelden dat de map in Foto's vol is en opgeschoond dient te worden. Wel zo handig in plaats van zo'n vage kreet dat er iets is misgegaan.