woensdag 30 december 2020

Onze (groot)ouders

Als ik als kind naar mijn oma en opa ging, was het niet zo dat zij dan een dagje met mij bezig waren. Nee, daar had in elk geval mijn oma het veel te druk voor. Ze werkte immers. Mijn opa deed ook geen spelletjes met mij. Ik deed wel klusjes voor hem. Opa's aandacht bestond uit het maken van speelgoed van hout. Zo herinner ik me nog een hangende lamp, een kapstokje en een draaimolen met Disney figuren. Die maakte hij met zijn figuurzaag. En een houten rood vrachtwagentje.
Mijn eigen ouders deden ook niet zoveel met ons, wat spelletjes betreft. Pa deed daar het meest in. Als ie thuis was. Hij maakte ook vliegers. Op deze foto is hij in bijzijn van kinderen aan het vliegeren op de hoek van de Resedastraat - BG Cortslaan, in Leiderdorp. Voor de rest vermaakten we elkaar.
Onze ouders hebben ons verder nooit geholpen met verhuizen, oppassen, verbouwen en dergelijke. Dat deden we allemaal zelf. Tegenwoordig lijkt het de gewoonte, de ouders met van alles en nog wat te 'belasten'. Dat klinkt nogal zwaarmoedig, maar gelukkig kunnen en durven we ook 'neen' te zeggen. Bij andere ouders zie ik dat het echt belasten is. Maar ja, je kunt ook net als wij een keer weigeren. Voor jezelf opkomen. We hebben immers ook ons eigen leven.